czwartek, 1 kwietnia 2010

Tutorial dla poczatkujących

Tak jest!  Oto mój pierwszy tutorial dotyczący pierwszych kroków dla osób chcących się czegoś nauczyć o photoshopie. Jak wiadomo od czegoś trzeba zacząć. Celem tego artykułu jest przybliżenie wam mniej więcej podstawowych informacji i porad w procesie tworzenia sygnatur np. do for internetowych. Z artykułu dowiecie się między innymi:

  • Korzystania z pędzli oraz renderów, gdzie się znajdują, z skąd je pobrać i jak je dodać.
  • Jak zmienić kolor tła sygnatury za pomocą gradient map.
  • Jak dodać podpis. 
No to tyle wstępu, czas zacząć tworzyć nasze dzieło. Jednak na początek pokażę do czego będziemy dążyć w tym tutorialu.


Inna sygnatura wykonana tą samą techniką:



Krok 1 - stworzenie pliku
Tworzymy nowy plik o wymiarach (szerokość x wysokość) 380 x 140. Inne opcje zostawiamy tak jak są.


 Krok 2 - tło
Wciskamy Ctrl + D aby ustawić kolory na domyślne (czyli czarny i biały). Następnie klikamy Filter > Render > Coluds i mamy gotową bazę dla naszego tła.


Kolejnym etapem jest dalszy rozwój tła, gdyż obecnie nie robi ono wielkiego wrażenia. Jako, że jest to tutorial dla osób początkujących to skorzystamy z pędzli. Gdzie znajduje się pędzel? W pasku narzędzi po lewej stronie ekranu  . Jeżeli już to wiemy to czas na pobranie jakichś pędzli, które będziemy mogli wykorzystać. Ja skorzystam ze strony deviantart.com. Wystarczy, że w wyszukiwarce wpiszemy hasło "brush" lub"photoshop brushes" i przed naszymi oczyma wyświetli się naprawdę duża ilość przeróżnych pędzli. Ściągamy sobie kilka paczek, żeby mieć jakiś wybór przy tworzeniu tła. Ja w tym tutorialu skorzystam z dwóch paczek:

Po pobraniu paczek z pędzlami należy je wypakować za pomocą np. winzip'a, tylko w przypadku gdy rozszerzenie pliku nie jest .abr. Teraz zostało nam już tylko dodanie pędzli do photoshopa. Można to zrobić na dwa sposoby:
  • Pliki .abr należy przenieść do folderu brushes C:\Program Files\Adobe\Wersja waszego photoshopa\Presets\Brushes\ Radzę to zrobić przy wyłączonym PS. Po tym zabiegu po wybraniu narzędzia pędzel
    • Sposób drugi, który według mnie jest o wiele szybszy i łatwiejszy. Wystarczy, że z paska na górze ekranu klikniemy Edit > Preset Manager. Wyskoczy nowe okienko:
     Klikamy w przycisk Load i wybieramy plik z paczką pędzli, klikamy load, Teraz jeżeli przewiniemy pasek na dół to powinniśmy zobaczć miniatury nowych pędzli, które dodaliśmy. Zamykamy okno klikając load i Wracamy do tworzenia tła.

    Krok 2 - tworzenie tła - ciąg dalszy
    Tworzymy nową warstwę (Ctrl + Shift + N) i zaczynamy malowanie pędzlami. Wybieramy pędzel i klikamy gdziekolwiek na naszym tle. Ważne tutaj jest aby każdy użyty pędzel znajdował się w nowej warstwie, dzięki temu będziemy mogli uzyskać efekt głębi w tle.

    Pomocna wskazówka!
    Gdy korzystamy z pędzli troszkę czasu zbiera kliknięcie w pędzel, wybranie nowego pędzla, ewentualna zmiana wielkości pędzla. Zamiast tych traszkę czasochłonnych czynności wystarczy, że mając uruchomiony pędzel (B) klikniemy prawmy przyciskiem myszy na naszej pracy. Powinno wyskoczyć małe okienku z ustawieniami pędzli.






    Chwilę potrwa zanim znajdziemy odpowiednią kombinację pędzli, która nam się spodoba. W moim przypadku proces ten wyglądał tak:


    Według mnie jest już naprawdę dużo lepiej. Zmieniamy kolor pędzla z czarnego na biały i powtarzamy cały proces aż uzyskamy efekt, który nas zadowoli.



    Trochę za jasne to wyszło, lecz nic nie szkodzi zaraz spróbujemy to naprawić. Zmieniamy kolor na czarny i dodajemy kilka pędzli.

    No i jest! Nasz tło jest gotowe, jak dla mnie, to nie ma co dalej kombinować. Żeby podkreślić głebię w tle możemy zwiększyć kontrast tła. Klikamy w Layer > New adjustment layer > brightness and constrast. Zwiększamy kontrast do zadowalającego nas efektu.




    Krok 4 - render
    Naszedł czas na dodanie rendera do naszej sygnatury. Jeżeli nie wiesz co jest jest render to już tłumaczę. Najprościej rzecz ujmując jest to fragment czy to zdjęcia, obrazu, tapety itp. bez tła.

    Gdzie je można znaleźć? Podam kilka stron z których można je pobrać:

    Ja skorzystam z tego rendera:
    Link - tutaj
     


    Otwieramy plik z renderem zaznacamy wszystko (Ctrl + A), kopiujemy (Ctrl + C) i wklejamy (Ctrl + V) do naszej pracy. Zmieniamy nazwę warstwy na render. Oczywiście render duże duże wymiary tak więc będziemy musieli go zmniejszyć. Wciskamy (Ctrl + T) lub klikamy Edit > Free Transform i zmniejszamy jego wymiary aż ładnie się wkomponuje w sygnaturę.

    Pomocna wskazówka!
    Ważne jest aby przy pomniejszaniu kliknąć w łańcuch  pomiędzy W i H. W skutek tego będziemy mieli pewność, że w trakcie pomniejszania nasz render zachowa swoje proporcje oraz ostrość.Nie ma nic gorszego jak nieproporcjonalny render.

    Oto i efekt:


    Pomocna wskazówka!
    W kolejnym kroku będziemy zmieniać Blending Mode, jeżeli nie wiesz jak to się robi, to zaraz się dowiesz. Klikamy w Normal w zakładce Layers i rozwinie nam się lista z dostępnymi różnymi rodzajami blending mode.

    Duplikujemy warstwę z renderem (Ctrl + J) dwa razy, jedną warstwę nazywamy "rozmycie 1", a drugą "render bez koloru". Na warstwie "rozmycie 1" klikamy Filter > Blur > Gaussian Blur. Radius ustawiamy na 2 px i akceptujemy. Teraz duplikujemy warstwę z powstałym rozmyciem i zmieniamy Blending Mode na Soft light, możemy nazwać tą warstwę "rozmycie 2". W warstwie "render bez koloru" jak sama nazwa wskazuje pozbędziemy się kolorów. Aby to zrobić klikamy Image > Adjustments > Desaturate. Ustawiamy warstwy w następującej kolejności:

    Powinniśmy otzrymać coś takiego:


    Krok 5 - zmiana palety barw
    Zajmiemy się teraz zmianą koloru sygnatury. Nie mam jakiejś konkretnej wizji co do kolorystyki, tak więc będę improwizował. Ustawmy ponownie domyślne kolory, jeżeli nie są (Ctrl + D). Tworzymy Adjustment Layer - Gradient map w ten sposób:


    Zmieniamy blending mode na Luminosity. Następnie analogicznie jak przed chwilą tworzymy Adjustment Layer - Brightness/Contrast. Ustawiamy brightness na -95. Teraz zmienimy czarny kolor ja jasno niebieski #00e4ff, a biały na jasno zielony #71e500 i ponownie tworzymy warstwę z Gradient Map, z tą różnicą, iż zmieniamy blending mode na Soft light. Ponownie resetujemy kolory (Ctrl + D) i tworzymy gradient map znowu z blending mode ustawionym na Luminosity. Oto jak wpływały gradienty na sygnaturę:

    • Gradient Map 1:

    •  Brightness/ Contrast:
    •  Gradient Map 2:
    • Gradient Map 3:


    Krok 6 - korekta tła

    Jako, że tło według mnie jest zbyt ciemne dlatego szybko postaram się je jakoś poprawić. Wybieram któryś pędzel z wcześniej dodanych paczek i próbuję poprawić tło.Jeden jakiś większy biały pędzel na środku powinien załatwić sprawę.



    Jednak nadal czegoś mi tu brakuje.Tak więc skorzystam jeszcze z jednego rendera żeby wzbogacić troszkę tło. Tym razem użyję rendera stworzonego Cinema 4D - link tutaj.
     
     Tak jak w przypadku poprzedniego rendera pomniejszamy go i wstawiamy go pod warstwę pierwszego rendera. Okazuje się jednak, że render jest zbyt ciemny dlatego duplikuję warstwę z nim (Ctrl + J) i podpobnie jak w przypadku adjustment layer klikam w oknie Layers w "fx" i wybieram z listy "Color overlay...". Blend Mode zmieniam na Overlay oraz Opacity ustawiam na 61%.


    W skutek tego otrzymałem wystarczająco jasny render. Różnica jest naprawdę bardzo subtelna i możecie pominąć ten krok jeżeli chcecie.
    • Przed:
    • Po:

    Krok 7 - napis
    Jest to ostatni krok i jak dla mnie jeden z trudniejszych - zły podpis może oszpecić drastycznie sygnaturę. Pierwsze pytanie jakie się nasuwa to - Gdzie mam umieścić podpis? Skorzystamy z zasady 3x3. O co w tym chodzi? Dzielimy sobie sygnaturę na 3 równe części wzdłuż i wszerz. W photoshopie możemy skorzystać z tzw. Guide. Znajdują się one w pasku górnym w zakładce View > New Guide. Dzielimy szerokość naszej sygnatury na 3 i tworzymy dwa vertical guide o wartościach 126 px i 253 px, oraz dwa horizontal guide o wartościach 46 px i 93 px. W okolicach któregoś z punktów, przecięcia się prostych, powinniśmy umieścić nasz napis. 


    Ja umieszczę swój napis w okolicach prawego dolnego przecięcia się prostych. Skorzystam z narzędzia tekst poziomy (T). Użyję czcionki o nazwie "Orator Std". Wy możecie skorzystać z jakiejkolwiek czcionki, która będzie wam pasowała do sygnatury.

    Efekt końcowy:



    Zachęcam do komentowania i zaprezentowania waszych sygnatur w komentarzach poniżej. Za wszystkie błędy literowe i składniowe serdecznie przepraszam.

      1 komentarz:

      1. Mam problem mój render otwieram w picassie klikam ctrl+a potem ctrl+c potem maksymalizuje wklejam i mój obrazek posiada tło w kratke ! jak to zmienić ? dodam iż gdy odpalam zdjęcie w photoshopie osobno a nie na projekcie to normalnie jest bez tla i moge postać z obracja przenosic. Oto moj obrazek:http://www.iphotoshop.org/renders/displayimage.php?album=19&pos=11

        OdpowiedzUsuń